Een ruïne uit Chorasmië

Deze cursus of reis is op dit moment niet beschikbaar.

Note bene: voor deze reis zijn geen plaatsen meer beschikbaar.

De Zijderoute 2015

Deze reis is volgeboekt. We organiseren in 2016 een nieuwe reis.

Dit najaar organiseert Livius een reis langs het centrale gedeelte van de Zijderoute, de aloude weg van Mesopotamië naar China, dwars door Centraal Azië. Oezbekistan staat in deze reis centraal. We bezoeken de mooie moskeeën van Samarkand en Buchara, maar willen ook de opgravingen bezoeken uit de tijd waarin Alexander de Grote door dit gebied trok.

Dit is geen gebruikelijke reis. Er zijn twee Nederlandse begeleiders, een archeologe en een historicus, en ter plekke zijn er een algemene gids en drie professionele archeologen die u rondleiden. Omdat sommige opgravingen niet goed bereikbaar zijn, is het vervoer niet alleen per bus, maar ook met auto's. U zult zeer grondig kennismaken met Oezbekistan.

Ma 28 sept Vlucht Amsterdam-Tasjkent. In de heel vroege ochtend transfer naar ons hotel.
Di 29 sept

Rustige ochtend om bij te komen van de vlucht. Na de lunch een stadswandeling met museumbezoek in Tasjkent.

Het Staatsmuseum van Geschiedenis bevat de grootste oudheidkundige collectie van Centraal-Azië. Het Museum van Toegepaste Kunst, gevestigd in de voormalige woning van een Russische diplomaat, toont geborduurde textiel, houtsnijwerk en traditioneel aardewerk uit alle windstreken van Oezbekistan.

In de oude stad bezoeken we het historische religieuze centrum, het Khast Imam-complex. We bezoeken de madrassa van Barak Khan, de negentiende-eeuwse Tellya Sheikh moskee en het zestiende-eeuwse mausoleum van de tiende-eeuwse dichter Kaffal Shashi.

Mocht dit programma niet afkomen, dan schuiven onderdelen door naar dag vijf.

o/n Tasjkent, Dedeman Silk Road Hotel
Wo 30 sept Ons reisdoel vandaag is Ferghana. Vanuit Tasjkent rijden we over de ruim 2200 meter hoge Kamchik-pas de vruchtbare Ferghana-vallei in. Onderweg bezoeken we Kokand, de mooiste stad van de Ferghana-vallei. Van hieruit regeerde het Kokand-khanaat over de Ferghana-vallei in de achttiende en negentiende eeuw. We bezichtigen de residenties van Khudyar Khan, een van de meest schitterende koninklijke residenties in Centraal-Azie: het laat de overdaad zien van vlak voor de Russische Revolutie. Het Dahma-i-Shakhon complex bevat de grafmonumenten voor de heersers van Kokand, waaronder het prachtige wit marmeren mausoleum voor de moeder van Omar Khan.
  o/n Ferghana, Asia Ferghana Hotel
Do 1 okt Te midden van de groene tuinen en weelderige fruitboomplantages bezoeken we de opgravingen van het ooit bloeiende Quva. Deze stad lag direct aan de Zijderoute en verbond Ferghana met Kashgar, de grote karavaanstad op de rand van de Chinese Taklamakan-woestijn. In Quva werd tijdens archeologisch onderzoek een Boeddhistisch heiligdom aangetroffen: een aantal van de godenbeelden uit deze tempel hebben we in het Staatsmuseum voor Geschiedenis al gezien.
Vr 2 okt Via Kokand en de Kamchikpas keren we terug naar Tasjkent. Na de lunch ronden we het programma van dag twee af.
Za 3 okt

In de vroege ochtend vliegen we naar Termez, op de grens met Afghanistan. In de oude stad bezoeken we het charmante bakstenen vijftiende-eeuwse mausoleum van een negende-eeuwse Soefi-heilige Al Hakim.

Verder buiten de stad ligt een aantal belangrijke Boeddhistische sites, waar een archeoloog ons rondleidt. In Kara Tepe (onder voorbehoud) bezoeken we het unieke Boeddhistische rotstempelcomplex. In Fayaz Tepe zien we een klooster met bijbehorend tempelcomplex uit de derde eeuw. Het oudste deel van de site herbergt een stoepa uit de eerste eeuw voor Christus. Een ander relict van het bloeiende Boeddhisme in deze regio is de Zurmala-toren: het nog altijd zestien meter hoge restant van een stoepa.

In de omgeving van Termez bezoeken we het negende-eeuwse fort Kyr-Kyz, het Sultan Saodat-complex waar de leden van de invloedrijke familie Sayyid in de Volle en late Middeleeuwen werden begraven, en de khanaga Kokil Dara, waar ooit reizende soefi's uitrustten.

o/n Termez, Meridian Hotel
Zo 4 okt Vandaag rijden we nog iets verder uit Termez en bezoeken we de belangrijke opgraving van Kampyr Tepe, een Grieks-Baktrisch fort. Op de terugweg stoppen we bij de twaalfde-eeuwse Jarkurgan-minaret, die nog altijd verbaast door het adembenemend decoratieve gebruik van baksteen. Een bezoek aan het archeologisch museum besluit de dag.
Ma 5 okt

Vandaag gaan we op weg naar een van de hoogtepunten van de Zijderoute: Samarkand. We volgen daarbij grotendeels de eeuwenoude route van Termez naar Samarkand.

Onderweg stoppen we in Shahrisabz, het antieke Nautaka en de geboorteplaats van Timoer Lenk. We bekijken hier indrukwekkende monumenten uit de Late Middeleeuwen: de Ak Serai, Timoers onvoorstelbaar enorme paleis, de Kok Gumbaz-moskee met zijn imponerende blauwe koepel, het Gumbazi Seidon-mausoleum en Timoers rustige groene familiebegraafplaats. Hier bevindt zich ook een moskee uit de negentiende eeuw, de Hazrati Imam moskee. In de vroege avond komen we aan in Samarkand.

o/n Samarkand, Asia Samarkand Hotel
Di 6 okt

Dit is de dag waarop u de meest uiteenlopende tinten blauw zult zien. We besteden een volle dag in Samarkand, in de Middeleeuwen een bloeiende universiteits- en handelsstad.

We bezoeken het majestueuze Registan-plein, omzoomd door drie spectaculaire gebouwen. De madrassa van Ulug Bek uit de vijftiende eeuw, de madrassa's van Shir Dor en Tilla-Kori uit de zeventiende eeuw bieden een kijkje in het rijke verleden van de stad. De veertiende-eeuwse Bibi Khanum moskee is een staaltje van Timoeridische bouwkunst. Het mausoleumcomplex Shah-i-Zinda treft u met overdonderende schakeringen blauw: hier zijn onder meer de grafmonumenten voor een neef van de profeet, een nichtje, zusje en zelfs een kindermeisje van Timoer Lenk. Het graf van Timoer zelf, Gur-i-Amir, bezoeken we ook: op het graf ligt een steen uit een enkel stuk jade.

De vroegste wortels van Samarkand worden niet vergeten: in de opgravingen van Afrosiab - het Marakanda van Alexander de Grote - zien we de resten van een citadel uit de zevende eeuw. Het observatorium van Ulug Bek tenslotte herinnert aan de diepgaande astronomische studies die in Samarkand werden bedreven.

o/n Samarkand, Asia Samarkand Hotel
Wo 7 okt Een vrije dag om door Samarkand te dwalen en een ideaal moment om uw zijden souvenirs voor uzelf en het thuisfront in te slaan.
Do 8 okt Een rit dwars door de Kyzyl-Kum woestijn brengt ons, via Gijduvan, in de middag naar Bukhara.
  o/n Buchara, Devon Begi Hotel
Vr 9 okt

We nemen de tijd om de vele monumenten in Bukhara te bezoeken. In het groene Samanipark bekijken we het veertiende-eeuwse Chasma Ayub-mausoleum en het tiende-eeuwse mausoleum van Ismael Samani. We bezoeken de citadel, bekend als de Ark, onder leiding van een archeoloog.

In het door eeuwenoude moerbeibomen omzoomde vijvercomplex Lyab-i-Hauz bezoeken we de zeventiende-eeuwse madrassa van Nadir Divan Beghi. Het religieuze hart van Bukhara wordt gevormd door het Poi Kalon-complex, rondom het prachtige Registan-plein. Hier bezoeken we de geheel uit tichels opgetrokken twaalfde-eeuwse Kalon-minaret met de Kalonmoskee en Mir-i-Arab madrassa, beide uit de zestiende eeuw. Nabij het Registan-plein bezoeken we de dubbele Kosh-madrassa, ook uit de zestiende eeuw, de iets oudere madrassa van Ulug Bek en de Abd al-Aziz Khan-madrassa.

Ook zien we de oudste moskee van Centraal-Azië, de Magokiattari, gebouwd op de plek waar voordien een boeddhistische tempel en daarvoor een zoroastrisch heiligdom stond. De achttiende-eeuwse Bolo Hauz-moskee herbergt een koele vijver en kleurig schilderwerk. Het kleine poortgebouwtje Chor Minor, dat toegang gaf tot een nu verdwenen madrassa, is een charmante tegenhanger van alle grootse gebouwen in het centrum.

o/n Buchara, Devon Begi Hotel
Za 10 okt In de vroege ochtend vertrekken we met de “Haai”-trein terug naar Tasjkent. Als we daar rond 15.00 in de middag aankomen, bent u helemaal bij in het repertoire van Oezbeekse films. Vrije middag in Tasjkent. Slotdiner.
Zo 11 okt Om 00.30 vertrekken we naar de luchthaven voor onze vlucht terug naar Amsterdam.

Als u het formulier hieronder invult, houden we u van de plannen op de hoogte. Ter voorbereiding organiseert Livius een cursus.

De Livius Nieuwsbrief staat boordevol wetenswaardigheden, feiten en links naar andere webpagina's. Het is heel veel informatie maar ontzettend leerzaam!