Persepolis, tripylon, detail

Iraanse architectuur

Imponeer uw vrienden en bekenden met uw kennis van de Iraanse architectuur! Voor iedereen die in Iran de ouderdom van een gebouw wil schatten, is hier een eenvoudig schema.

Is het kapot, zijn de Iraniërs er trots op en zijn de reliëfs statig?

Antwoord: het is waarschijnlijk Achaimenidisch (ca.550 - 330 v.Chr.). Dit is het Paleis van Darius in Persepolis.

***

Is het kapot en zijn de Iraniërs er niet zo trots op?

Antwoord: het is waarschijnlijk Parthisch (ca.250 v.Chr. - 224 n.Chr.). Dit is de trap van een heiligdom te Kangavar.

***

Is het kapot, zijn de Iraniërs er trots op en zijn er ruiters te zien?

 

Antwoord: het is waarschijnlijk Sassanidisch (ca.224 n.Chr. - 651 n.Chr.). Dit is het overwinningsreliëf van Shapur I in Naqsh-e Rustam.

***

Is het simpel baksteenwerk?

Moskee van Damghan

Antwoord: het is waarschijnlijk vroeg-islamitisch (ca. 650 - ca. 1000). Dit is de moskee van Damghan.

***

Is het baksteenwerk met patronen?

Maragheh, Gonbad-e Sork

Antwoord: het is waarschijnlijk Seljukisch (1037 - 1194). Dit is de Gonbad-e Sork in Maragheh.

***

Is het baksteenwerk met lichtblauw tegelwerk?

natanz_mosque

Antwoord: het is waarschijnlijk Mongools (ca. 1250 - ca. 1350). Dit is een mausoleum in Natanz.

***

Is er tegelwerk en is het donkerblauw?

Isfahan, moskee van Shah Abbas

Antwoord: het is waarschijnlijk Safavidisch (1501 - 1736). Dit is de moskee van Shah Abbas in Isfahan.

***

Is het tegelwerk met geel en roze?

Golestanpaleis, Teheran

Antwoord: het is waarschijnlijk Qajar (1798 - 1925). Dit is in het Golestanpaleis in Teheran.

***

Ziet het er modern uit?

Teheran

Antwoord: het is waarschijnlijk modern.

Getagged: Iran, Architectuur, Perzië

Op de organisatie van die activiteiten valt niets aan te merken, maar dat is eigenlijk ook wat je verwacht. De kwaliteit van de inhoud spreekt niet altijd vanzelf, en bij Livius is die werkelijk uitstekend. Niet alleen krijg je heldere informatie, maar het wordt je ook duidelijk waarom iets waar is, en waarom soms ook niet. Voor mij heel waardevol.

Ypie Veenstra